Formula student - malé velké závodění

8/11/2017
​O prvním srpnovém víkendu patřil mostecký polygon studentům z celého světa. Konal se zde totiž další ze závodů seriálu Formule Student – tedy šampionátu vozů zkonstruovaných samotnými studenty vysokých škol nejen ze střední Evropy, ale také například z Ruska či Turecka.

​Nicméně zpět k soutěži jako takové. Její podstata spočívá ve vývoji a následné konstrukci a stavbě formulového monopostu, a to nejen z hlediska technického, ale rovněž hraje důležitou roli i vypracování tzv. statických disciplín, mezi ně patří například business plán, jehož hlavním úkolem je představení fiktivní obchodní strategie vyvíjeného vozu.

 

Studenti se do areálu mosteckého polygonu začali sjíždět už na začátku týdne, jelikož jak již bylo zmíněno výše, jednotlivé týmy se mezi sebou utkají nejen na trati, ale hodnotí se i finanční stránka jejich projektu, obchodní plán či finanční náročnost výroby vozu. Divácky nejatraktivnější „závodní vrchol“ soutěže pak přišel na řadu až v pátek a v sobotu, kdy se na trať pod hradem Hněvínem vydaly nejen vozy se spalovacími motory, ale ke slovu se dostala i elektřina, kterou ve světě automobilů čeká ještě velká budoucnost a počítají s ní i mladí konstruktéři. Nejprve se tedy týmy musely popasovat s disciplínami akcelerace a skidpad, což je jízda v osmičce. Dále se jela i kvalifikace na sobotní endurance a autokros. Sobota pak patřila vytrvalostním závodům, které byly vypsány na 22 km.  Připraven byl rovněž i bohatý doprovodný program, ve kterém nechyběly například jízdy zručnosti diváků z řad veřejnosti se zapůjčeným osobním vozem.

 

Historie závodů studentských monopostů se píše již od roku 1981, kdy ve Spojených státech vznikla „Formula SAE“. Do Evropy se pak soutěž dostala koncem devadesátých let. Zde se závodí dokonce na takových tratích jako Hockenheimring nebo britský Silverstone, a to pod názvem Formula Student. Formule Student do České republiky zavítala již popáté, přičemž první dva ročníky se konaly v Hradci Králové. Generálním partnerem české odnože s oficiálním názvem „Formula Student Czech Republic“ je pak automobilka ŠKODA AUTO.

 

A jak projekt samotný, respektive své účinkování v něm hodnotí Kateřina Kolářová – studentka Škoda Auto Vysoké školy a současně členka týmu CTU CarTech?

 

Jak ses vlastně k Formuli Student dostala a jaká přesně je tvoje úloha v týmu?

Do týmu jsem se zapojila přes mé spolužáky z ročníku, kteří již byli do projektu zapojeni. Byla to taková souhra náhod. Klukům vypadl tehdy jeden člověk na prezentování business planu a sháněli narychlo náhradu a já byla díky nemoci celé léto doma. No a z jednoho „záskoku“ se stala celá závodní sezona, která trvá dodnes, tedy již třetí rok.

 

Co byl pro tebe největší zážitek spojený s FS?

Moje úplně první závody, které byly na německém Hockenheimringu. Člověk si řekne, studenti, co staví nějaká auta, to bude pohodička jet s nimi na závody. No ale právě Německo mě vyvedlo z omylu. Tenhle závod je totiž jeden z nejprestižnějších, dostat se na něj je hodně těžké, natož v něm uspět. Představte si, že přijedete na studentské závody, kdy většina týmů má svůj vlastní týmový kamion, vybavení, za které by se tým nemusel stydět ani v běžném motorsportu a především obrovskou ctižádost uspět. Pokud chtěl tým předvést solidní výsledky, musel tomu obětovat téměř vše, každá chyba měla dopad na pořadí. Tak a teď si to vynásobte 70ti týmy, přidejte k tomu obrovskou podporu a propagaci sponzorů a dostanete zážitek, který je dost podobný nejvyšším třídám v motorsportu.

 

Jak se mohou případní zájemci o spolupráci s týmem CTU CarTech přihlásit?

Na podzim připravujeme Den s formulí na ŠAVŠ, kde budou představeny všechny disciplíny a přivezeme i nás letošní vůz. Při té příležitosti se nás studenti mohou zeptat na vše, co je zajímá a případně se k nám přidat.

 

Autoři: Václav Volf, Kateřina Kolářová, TZ Autodromu Most
Foto: Václav Volf
 


RSS