Michaela Repšová – VW Sachsen

3/11/2016
​Stáž bych doporučila každému, je to super způsob poznat sám sebe, velkým plusem je osvojení si jazyka, zvyklostí v jiné zemi a hlavně je to nezapomenutelná zkušenost.
V době od 1. 9. 2014 do 28. 2. 2015 jsem dostala možnost vyjet na povinnou praxi do koncernové firmy VW Sachsen – die Gläserne Manufaktur v Drážďanech. Tuto praxi jsem si vyhledala na stránkách této instituce. Dále jsem pokračovala rozesláním mého životopisu a motivačního dopisu. Následoval telefonický pohovor, kde jsme se dohodli na základních informacích a termínu osobního pohovoru.

Osobní pohovor trval asi jednu hodinu, byla jsem přezkoušena z anglického a německého jazyka, vývoje ekonomiky a základních dovedností Microsoft Office. Rozhodnutí o přijetí na praktikantskou pozici jsem se dozvěděla ihned. Poté jsem čekala na zaslání praktikantské smlouvy, abych mohla zařizovat další potřebné věci.

Ubytování jsem si sháněla sama a podařilo se mi najít hezký byt s dobrou lokalitou. Práci jsem měla pouze 500 metrů od bytu, což jsem ocenila při brzkém vstávání, supermarket 600 metrů na druhou stranu a 900 metrů od mého bydliště byl největší park v celých Drážďanech, zdobený mnoho fontánami, sochami, květinami a palácem uprostřed celého parku. Jedno okno jsem měla do rušné ulice a protilehlé do zahrady.

VW Sachsen die Gläserne Manufaktur montují auta vyšší třídy a to Phaeton a Bentley. Každé patro má své úkoly, kdy od nultého, kde se shromažďují díly až po 4. patro, kde vidíte celkově složené auto. Každý den jsem chodila skrz tyto patra do mé kanceláře a obdivovala každý detail těchto vozů. Celá budova je koncipována tak, že se se skládá z 27 500 m2 skleněné plochy. Je tedy výborně osvětlena a architektonicky skvěle zapadá. Zákazníci si tu nejenom navrhují automobil podle jejich představ, ale všechny barvy, možnosti interiéru si mohou prohlédnout a osahat. Po převzetí vozu, vyjedou vlastním vchodem tak, aby je nikdo nespatřil.

Můj pracovní den začínal od půl 8 do půl 4. Často se ale stalo, že bylo potřeba něco dodělat a zůstávala jsem déle, o to jsem ale mohla v jiný den skončit dříve. Zpočátku jsem měla problémy se všemi dokumenty, co po mě personální oddělení vyžadovalo. Nikdy tu ještě nebyl český praktikant, jen např. Mexičan. Tak si myslela, že potřebuji různé dokumenty ohledně vycestování apod. Myslím, že se ale nic neobejde bez problémů.

Moje oddělení bylo celkem malé. Tvořili jsme ho: já, můj šéf a ještě jeden kolega. Byla jsem opravdu ráda, že jsem nemusela sdílet, takříkajíc open office s mnoha kolegy. Byla jsme projektový vedoucí neboli Praktikantin Projekleitung Montage. Mojí prácí byl projekt Phaeton Nachfolger, takříkajíc následovník Phaetonu, ještě výbavově lepší a modernější automobil. Práce byla velmi rozmanitá, tvořila jsem grafy, kolik budeme potřebovat zaměstnanců, nakolik vyjdou počáteční náklady, až po tabulky, prezentace a časové řady, kdy bude například vyrobena nultá série, kdy se zavede Phaeton na trh, kdy se odstartuje výroba atd. Práce zahrnovala podporu vzdělávacího programu pro zaměstnance, takže jsem úzce spolupracovala také s univerzitami. Připravovala jsem semináře o vytváření kompenzačních profilů elektrikářů a elektroniků, vytvářela jsem veškeré návrhy náběhového managementu pro tento vůz. Nejvíce se mi líbilo, že nejenom všechny materiály, které jsem vytvořila a konzultovala s mým šéfem, se prezentovaly, ale mohla jsem být u toho, zúčastnit se všech meetingů a na dokumentech stálo mé jméno, jakožto zhotovitele.

Zpracovávala jsem spoustu informačních materiálů, prezentovala projekt vedení a komunikovala s ostatními odděleními a sbírala informace potřebné k zapracování. Někdy práce byla výzva, můj šéf byl často zaneprázdněný a jezdil na služební cesty, tak mi v rychlosti telefonicky řekl, co mám udělat, jak by si to představoval a já jsem tak musela jednat a vypracovat.

Další můj projekt byl Neue Geschäftsfelder, zabývající se ideami a myšlenky vedoucích každého oddělení přispívajícími ke zlepšení návrhů, nápadů a odhadů pro vyrobení nového Phaetona a následně vždy zkusit odhadnout, jak se bude chovat trh. Téma se zabývalo potřebou interních a externích zaměstnanců, možnou novou výrobní plochou s důrazem na největší spokojenost zákazníků. Tyto projekty byly velmi důvěrné a nemohla jsem nekompetentním účastníkům o těchto projektech nic říkat. V rámci mé šestiměsíční praxe jsem se zúčastnila výjezdu do Logistického centra na inventuru. Bylo zajímavé poznat také jiný podnik. Pracovně jsem také navštívila závod VW Zwickau a VW Chemnitz.

Přeložila jsem německé stránky pro Čechy a informační terminál tak, že si každý český turista mohl od historie, po každé podlaží přečíst potřebné informace. O Vánocích jsem pomáhala s uspořádáním firemního večírku pro 680 osob. Tento večírek a veškeré obstarávání jsme měli na starost my, praktikanti, od cateringu, hudby až po veškerou dekoraci.

Určitě stojí za zmínku, že jako praktikanti jsme měli každých 14 dní sezení, představovali jsme si případně nové praktikanty, vyprávěli si nové dojmy a představili svou práci tak, aby každý praktikant měl přehled o tom, co se zde dělá.

Ve volném čase jsem se snažila poznat co nejvíce okolí a cestovat. Měla jsem tu auto, tak nebyl problém dojet i do vzdálenějších měst, jako je Berlín, Chemnitz, Hoyerswerda apod. Při té příležitosti jsem nezapomněla navštívit hrad Moritzburg, kde se natáčela Popelka. Často jsme se s praktikanty setkávali i mimo práci a podnikali různé výlety či akce typu bowling, návštěva vánočních trhů v okolí apod.

Největším přínosem nebyly jen jazykové a poslechové schopnosti, které jsem si zde osvojila, ale adaptování se v jiné zemi, pracovat tak, aby se mnou bylo oddělení spokojené, vyzkoušení si osamostatnění se a vytváření dlouhodobých cílů.

Tohoto pobytu si opravdu vážím. Čas strávený tady, bude vždy jednou z nejlepších kapitol mého života. Jsem vděčná všem kolegům za jejich kolegiální a milý přístup, za možnost tuto praxi absolvovat a podílet se na opravdu prestižních projektech. Dík patří také naší univerzitě za podporu chodu této praxe.

Stáž bych doporučila každému, je to super způsob poznat sám sebe, velkým plusem je osvojení si jazyka, zvyklostí v jiné zemi a hlavně je to nezapomenutelná zkušenost.

​Půlroční praxi v anglickém Crewe u Bentley Motors Ltd. absolvovala také naše studentka Bára Rohanová. Jaké byly její začátky v Bentley, co vše obnášela její praktikantská pozice i to, jak trávila své volné dny v Anglii, se můžete dočíst v jejím reportu.
​Viktor Myslil, absolvent našeho bakalářského oboru Podniková ekonomika a management provozu, pochází z Prahy. Za studiem do Mladé Boleslavi se vydal díky své vášni pro vozy ŠKODA AUTO. Navíc ho lákalo zkusit něco jiného, než všichni ostatní spolužáci.
​Více o projektu Formula student a o spolupráci mezi ČVUT a ŠKODA AUTO Vysokou školou se dozvíte v krátkém rozhovoru s Lukášem Pacoňem, kapitánem týmu CTU Cartech, a se studenty ŠKODA AUTO Vysoké školy, kteří mají na starost disciplínu Business plán.
​Kateřina měla v letním semestru 2015/2016, stejně jako někteří její další kolegové ze ŠKODA AUTO Vysoké školy, to štěstí, že mohla strávit semestr na pracovní stáži u výrobce luxusních britských automobilů, v Bentley Motors Ltd. Svůj pobyt si nakonec z jednoho semestru prodloužila na dva a ze své roční stáže se bude vracet každým dnem. Jak na svou stáž vzpomíná, si můžete přečíst v jejím reportu…
​Již téměř rok a půl je naše studentka Kateřina nepostradatelným členem týmu oddělení produktového marketingu ŠKODA AUTO UK. Na starost má nejenom správu aplikace CarConfigurator, ale také vypracovávání reportů pro management společnosti ŠKODA UK. Ačkoli nyní svou stáž dokončuje, vy si o ní můžete přečíst již nyní!
​Za praxí u nás studenti nemusí chodit daleko. Vybrat si mohou třeba některé oddělení ŠKODA AUTO - stejně jako náš student Petr Gregor, který si pro svou povinnou i průběžnou praxi vybral oddělení Komunikace tiskových vozů.
​Z Mladé Boleslavi pochází náš absolvent Ing. Ivan Vaněk, který své uplatnění našel u britského výrobce luxusních automobilů – Bentley Motors Ltd, společnosti, u které ještě jako student ŠKODA AUTO Vysoké školy absolvoval svou půlroční zahraniční pracovní stáž.
​Na doporučení svých spolužáků dala při výběru povinné praxe naše studentka Andrea. Stánek společnosti Magna následně navštívila na Career day ŠKODA AUTO Vysoké školy a měla jasno – pro půlroční praxi si vybrala právě společnost Magna a její závod v Libáni.
Filip si pro svou povinnou praxi vybral mezinárodní poradenskou společnost PwC. Jak říká, praxi by určitě doporučil studentům finančního oboru, který u nás také sám studuje. Čím ho ale PwC vlastně zaujalo? A proč si ze široké škály partnerů, které máme, vybral právě PwC? Přečtěte si celý rozhovor!
​Nedílnou součástí studia na naší škole je praxe studentů - půlroční v bakalářském studiu, tříměsíční v navazujícím magisterském studiu. Krátce po své praxi má i náš student David, který své praktické zkušenosti získával u jedné z partnerských firem školy - Porsche Inter Auto CZ, největšího prodejce vozů Volkswagen,  Audi a ŠKODA a importéra značky Porsche v České republice.  Měl tak jedinečnou možnost stát se součástí týmu HR/PR jednoho z největších prodejců automobilů v České republice.