Michaela Repšová – VW Sachsen

3/11/2016
​Stáž bych doporučila každému, je to super způsob poznat sám sebe, velkým plusem je osvojení si jazyka, zvyklostí v jiné zemi a hlavně je to nezapomenutelná zkušenost.
V době od 1. 9. 2014 do 28. 2. 2015 jsem dostala možnost vyjet na povinnou praxi do koncernové firmy VW Sachsen – die Gläserne Manufaktur v Drážďanech. Tuto praxi jsem si vyhledala na stránkách této instituce. Dále jsem pokračovala rozesláním mého životopisu a motivačního dopisu. Následoval telefonický pohovor, kde jsme se dohodli na základních informacích a termínu osobního pohovoru.

Osobní pohovor trval asi jednu hodinu, byla jsem přezkoušena z anglického a německého jazyka, vývoje ekonomiky a základních dovedností Microsoft Office. Rozhodnutí o přijetí na praktikantskou pozici jsem se dozvěděla ihned. Poté jsem čekala na zaslání praktikantské smlouvy, abych mohla zařizovat další potřebné věci.

Ubytování jsem si sháněla sama a podařilo se mi najít hezký byt s dobrou lokalitou. Práci jsem měla pouze 500 metrů od bytu, což jsem ocenila při brzkém vstávání, supermarket 600 metrů na druhou stranu a 900 metrů od mého bydliště byl největší park v celých Drážďanech, zdobený mnoho fontánami, sochami, květinami a palácem uprostřed celého parku. Jedno okno jsem měla do rušné ulice a protilehlé do zahrady.

VW Sachsen die Gläserne Manufaktur montují auta vyšší třídy a to Phaeton a Bentley. Každé patro má své úkoly, kdy od nultého, kde se shromažďují díly až po 4. patro, kde vidíte celkově složené auto. Každý den jsem chodila skrz tyto patra do mé kanceláře a obdivovala každý detail těchto vozů. Celá budova je koncipována tak, že se se skládá z 27 500 m2 skleněné plochy. Je tedy výborně osvětlena a architektonicky skvěle zapadá. Zákazníci si tu nejenom navrhují automobil podle jejich představ, ale všechny barvy, možnosti interiéru si mohou prohlédnout a osahat. Po převzetí vozu, vyjedou vlastním vchodem tak, aby je nikdo nespatřil.

Můj pracovní den začínal od půl 8 do půl 4. Často se ale stalo, že bylo potřeba něco dodělat a zůstávala jsem déle, o to jsem ale mohla v jiný den skončit dříve. Zpočátku jsem měla problémy se všemi dokumenty, co po mě personální oddělení vyžadovalo. Nikdy tu ještě nebyl český praktikant, jen např. Mexičan. Tak si myslela, že potřebuji různé dokumenty ohledně vycestování apod. Myslím, že se ale nic neobejde bez problémů.

Moje oddělení bylo celkem malé. Tvořili jsme ho: já, můj šéf a ještě jeden kolega. Byla jsem opravdu ráda, že jsem nemusela sdílet, takříkajíc open office s mnoha kolegy. Byla jsme projektový vedoucí neboli Praktikantin Projekleitung Montage. Mojí prácí byl projekt Phaeton Nachfolger, takříkajíc následovník Phaetonu, ještě výbavově lepší a modernější automobil. Práce byla velmi rozmanitá, tvořila jsem grafy, kolik budeme potřebovat zaměstnanců, nakolik vyjdou počáteční náklady, až po tabulky, prezentace a časové řady, kdy bude například vyrobena nultá série, kdy se zavede Phaeton na trh, kdy se odstartuje výroba atd. Práce zahrnovala podporu vzdělávacího programu pro zaměstnance, takže jsem úzce spolupracovala také s univerzitami. Připravovala jsem semináře o vytváření kompenzačních profilů elektrikářů a elektroniků, vytvářela jsem veškeré návrhy náběhového managementu pro tento vůz. Nejvíce se mi líbilo, že nejenom všechny materiály, které jsem vytvořila a konzultovala s mým šéfem, se prezentovaly, ale mohla jsem být u toho, zúčastnit se všech meetingů a na dokumentech stálo mé jméno, jakožto zhotovitele.

Zpracovávala jsem spoustu informačních materiálů, prezentovala projekt vedení a komunikovala s ostatními odděleními a sbírala informace potřebné k zapracování. Někdy práce byla výzva, můj šéf byl často zaneprázdněný a jezdil na služební cesty, tak mi v rychlosti telefonicky řekl, co mám udělat, jak by si to představoval a já jsem tak musela jednat a vypracovat.

Další můj projekt byl Neue Geschäftsfelder, zabývající se ideami a myšlenky vedoucích každého oddělení přispívajícími ke zlepšení návrhů, nápadů a odhadů pro vyrobení nového Phaetona a následně vždy zkusit odhadnout, jak se bude chovat trh. Téma se zabývalo potřebou interních a externích zaměstnanců, možnou novou výrobní plochou s důrazem na největší spokojenost zákazníků. Tyto projekty byly velmi důvěrné a nemohla jsem nekompetentním účastníkům o těchto projektech nic říkat. V rámci mé šestiměsíční praxe jsem se zúčastnila výjezdu do Logistického centra na inventuru. Bylo zajímavé poznat také jiný podnik. Pracovně jsem také navštívila závod VW Zwickau a VW Chemnitz.

Přeložila jsem německé stránky pro Čechy a informační terminál tak, že si každý český turista mohl od historie, po každé podlaží přečíst potřebné informace. O Vánocích jsem pomáhala s uspořádáním firemního večírku pro 680 osob. Tento večírek a veškeré obstarávání jsme měli na starost my, praktikanti, od cateringu, hudby až po veškerou dekoraci.

Určitě stojí za zmínku, že jako praktikanti jsme měli každých 14 dní sezení, představovali jsme si případně nové praktikanty, vyprávěli si nové dojmy a představili svou práci tak, aby každý praktikant měl přehled o tom, co se zde dělá.

Ve volném čase jsem se snažila poznat co nejvíce okolí a cestovat. Měla jsem tu auto, tak nebyl problém dojet i do vzdálenějších měst, jako je Berlín, Chemnitz, Hoyerswerda apod. Při té příležitosti jsem nezapomněla navštívit hrad Moritzburg, kde se natáčela Popelka. Často jsme se s praktikanty setkávali i mimo práci a podnikali různé výlety či akce typu bowling, návštěva vánočních trhů v okolí apod.

Největším přínosem nebyly jen jazykové a poslechové schopnosti, které jsem si zde osvojila, ale adaptování se v jiné zemi, pracovat tak, aby se mnou bylo oddělení spokojené, vyzkoušení si osamostatnění se a vytváření dlouhodobých cílů.

Tohoto pobytu si opravdu vážím. Čas strávený tady, bude vždy jednou z nejlepších kapitol mého života. Jsem vděčná všem kolegům za jejich kolegiální a milý přístup, za možnost tuto praxi absolvovat a podílet se na opravdu prestižních projektech. Dík patří také naší univerzitě za podporu chodu této praxe.

Stáž bych doporučila každému, je to super způsob poznat sám sebe, velkým plusem je osvojení si jazyka, zvyklostí v jiné zemi a hlavně je to nezapomenutelná zkušenost.

​Za studiem do zahraničí s námi ročně vyjíždí desítky studentů. Mezi ně se v letošním roce zařadili i naši studenti Denisa Římalová, Dominika Hrbková a Tomáš Vacek. Ti se s Vámi budou pravidelně během jejich pobytu dělit o své dojmy ze studia na naší partnerské univerzitě University of Applied Sciences Upper Austria Steyr, kam se všichni vydali na Double Degree program.
​Poslední z našich bakalářských oborů, obor Podniková ekonomika a řízení provozu, logistiky a kvality vám představí student Ondřej Kopčan, který aktuálně absolvuje svou povinnou praxi ve Velké Británii v Bentley Motors Ltd. Více vám poví o tom, proč si zvolil právě tento obor, a třeba i to, který předmět ho prozatím bavil nejvíce.
​Na svou povinnou praxi v 5. semestru již nastoupila Klaudie Olšáková, která u nás studuje obor Podniková ekonomika a finanční management. V rozhovoru s Klaudií, kterou jsme vyzpovídali, se dozvíte nejenom více o oboru Podniková ekonomika a finanční management, ale i o výběru její praxe a jejích zkušenostech se studiem u nás.
​O prvním srpnovém víkendu patřil mostecký polygon studentům z celého světa. Konal se zde totiž další ze závodů seriálu Formule Student – tedy šampionátu vozů zkonstruovaných samotnými studenty vysokých škol nejen ze střední Evropy, ale také například z Ruska či Turecka.
​Pracovní zkušenosti u Bentley Motors Ltd. získávala v minulém roce i naše studentka Jitka Beránková. Svou praxi vykonávala na oddělení nákupu, v týmu Forward Sourcing. Během své praxe si vyzkoušela nejenom svou první práci v automobilovém průmyslu, ale měla také možnost seznámit se s jiným pracovním prostředí a navštívit mnoho zajímavých míst.
​Na studijní pobyt v rámci programu Erasmus+ s námi vycestovala i Pavla Mencová, studentka oboru Podniková ekonomika a management obchodu. Pro svou půlroční stáž si vybrala partnerskou univerzitu ve francouzském Bordeaux.
​Anna pochází z Žatce a své studium u nás úspěšně absolvovala v roce 2012. Pracovní zkušenosti sbírala již při studiu a to jako praktikantka v Náborovém centru společnosti ŠKODA AUTO. Do ŠKODA AUTO následně nastoupila i po absolvování studia a to na pozici personalisty pro oblast řízení výroby vozů a interní logistiky.  V roce 2015 byla vyslána na 15ti měsíční výjezd do Číny, kde pracovala jako HR Consultant. V oblasti personalistiky ŠKODA AUTO působí i nyní.
Ve svém volném čase se ráda věnuje sportu, především lyžování a horské turistice, a četbě.
​První ročník oboru Podniková ekonomika a řízení lidských zdrojů má za sebou náš student Filip Bouša. O tom, proč si pro studium vybral právě tento obor a kde je aktuálně na své nepovinné praxi, se dočtete v následujícím rozhovoru.
​Semestr v zahraničí strávil v akademickém roce 2016/2017 také Filip Šnajdr. Pro svou zahraniční stáž si vybral Volkswagen Group Sverigeve švédském městě Södertälje. Nabídku absolvovat stáž získal díky své praxi, kterou absolvoval na oddělení Mezinárodního prodeje ve ŠKODA AUTO. O zkušenostech a zážitcích z jeho praxe si můžete přečíst v následujícím reportu.
​Do posledního ročníku oboru Podniková ekonomika a management obchodu nastupuje v září náš student David Vrabec.  O tom, proč si pro své studium zvolil právě obor Podniková ekonomika a management obchodu, o jeho povinné praxi i o předmětech, které ho v rámci studia doposud zaujaly nejvíce, se dočtete v následujícím rozhovoru.