Pohledem studentů

Další rok týmu CTU CarTech v rámci projektu studentské formule a další velmi úspěšná sezóna

10/10/2019

Naši studenti ŠKODA AUTO Vysoké školy již 7. rokem spolupracují se studenty z Českého vysokého učení technického v Praze a společně soutěží v rámci celosvětového projektu Formula Student. Co taková spolupráce obnáší a jak vypadají samotné závody? Na to nám odpověděl Zdeněk Simek, vedoucí skupiny studentů ŠKODA AUTO Vysoké školy v rámci týmu CTU CarTech.

Co je to soutěž Formula Student?

Formula Student je mezinárodní studentská soutěž, které se v současné době účastní asi na 600 týmů z celého světa. Cílem této soutěže je navrhnout, zkonstruovat a otestovat závodní vůz formulového typu, se kterým pak studentské týmy soutěží v různých disciplínách na prestižních závodních okruzích celého světa. Zadáním soutěže je postavit funkční závodní monopost, určený pro rekreačního jezdce, a následně navrhnout fiktivní výrobu v počtu 1000 kusů.

Kdy probíhá závodní sezóna?

Vlastní závodní sezóna pro nás probíhá v období letního volna, tzn. od července do srpna, přičemž se nám daří vyjet na čtyři závody za sezónu. Nicméně práce v rámci týmu začínají už zhruba v půlce září, přičemž vývoj, návrh, konstrukce a testování trvá prakticky celý rok.

V jakých disciplínách se konkrétně soutěží?

Disciplíny se dělí na tzv. statické a dynamické a je jich celkem osm. Mezi statické disciplíny patří Engineering Design Event, kdy se hodnotí použití konstrukčních řešení a vyspělosti návrhu. Dále Cost and Manufacturing Event, kdy se hodnotí výrobní náklady na 1000 ks ročně, a nakonec Business Plan, kdy cílem je navrhnout a obhájit obchodní plán fiktivní firmy vyrábějící tyto závodní vozy. Mezi dynamické disciplíny patří Skid-pad, což se jede na trati ve tvaru osmičky a hodnotí se kvalita podvozku časem průjezdu. Dále Akcelerace, kdy se soutěží ve zrychlení na trati dlouhé 75 metrů s pevným startem. Autocross, což je jízda na úzké technické trati pro hodnocení zrychlení, brzdění a ovladatelnosti a nakonec Endurance, to je kruhový vytrvalostní závod na 22 km ověřující celkové chování auta.

Jaká je úloha skupiny studentů ŠKODA AUTO Vysoké školy v rámci týmu CTU CarTech?

V současné době má naše skupina ze ŠKODA AUTO Vysoké školy na starost disciplínu Business Plan. Práce týkající se stavby, návrhů, konstrukce a testování monopostu jsou bohužel mimo náš obor. Nicméně v nadcházející sezóně bychom chtěli prohloubit naši spolupráci s kolegy z ČVUT a rádi bychom převzali více kompetencí, tak aby si kolegové z ČVUT mohli uvolnit kapacity a věnovat se naplno pracím na monopostu. Na své si v týmu přijdou studenti ŠAVŠ ze všech čtyř, dnes už pěti, nabízených oborů, jelikož přijdou do kontaktu s logistikou, finanční stránkou, marketingem či PR. Nezanevřeli jsme ani na obor lidských zdrojů, ve formě náboru nových členů do týmu.

Soustředíte se na disciplínu Business Plan.Co konkrétně to obnáší?

V rámci této disciplíny (Business plan) se snažíme vymyslet podnikatelský model/záměr, který by byl obhajitelný před potencionálními (fiktivními) investory. Naučíš se tedy jak poskládat obhajitelnou prezentaci, jak ji prezentovat v angličtině na vysoce kvalitní úrovni a co ty víš… Právě díky těmto zkušenostem získaným v našem týmu můžeš v budoucnu například získat investici pro tvůj podnikatelský záměr. To zní docela cool ne?

Jak často se v rámci vaší skupiny scházíte?

V zimním semestru se scházíme nepravidelně zhruba jednou za dva týdny. V rámci těchto setkání pracujeme na vlastním konceptu našeho Business Planu – hledáme nápad. V tomto období spočívá naše práce v uvažování, zapisování myšlenek a podnětů, které vyplynou z těchto setkání.

V letním semestru se pak scházíme jednou týdně asi na 2 hodiny. V tomto období už začínáme tvořit samotnou prezentaci, píšeme texty k prezentacím, vymýšlíme detailnější koncepce a začínáme trénovat prezentování. Samozřejmě, že práce je spoustu, takže se pracuje průběžně a na schůzkách si prezentujeme výsledky, připomínkujeme a rozdělujeme si další úkoly. S blížícím se začátkem sezóny se pak scházíme i několikrát týdne, tak aby vše bylo perfektně připravené na první závody.

Jak probíhají závody?

Jak už jsem zmínil, v létě pak vyjíždíme na závody a v tomto období je asi nejvíc práce. Je pravidlem, že se vždy něco pokazí, tím pádem se hodně věcí řeší operativně, a to stojí spoustu úsilí a času.V takovém momentě je důležité se v rámci týmu podržet, semknout a společně danou situaci vyřešit. Člověk se díky fungování v týmu naučí i spoustu věcí, které se ve školní lavici naučit nelze. Zároveň to jsou věci, které se dají velmi dobře využít do budoucna v praxi. Všechny závody probíhají dost podobně. Nejdříve soutěžíme v rámci statických disciplín, kam patří i naše disciplína Business Plan. Současně musíme projít s monopostem tzv. technickou přejímkou, což je proces, při kterém rozhodčí kontrolují bezpečnost vozu a zároveň také to, jestli je vše podle pravidel soutěže – kontroluje se například hlučnost nebo těžiště monopostu. Poté se už začíná soutěžit v rámci dynamických disciplín a začíná ta pravá atmosféra motorsportu.

Jaká byla letošní sezóna?

V letošní sezóně se našemu týmu podařilo navrhnout vůbec nejlehčí vůz v historii – FS.11. Díky novému designu se nám povedlo snížit hmotnost letošního modelu až na skvělých 190 kg a oproti loňskému monopostu jsme zajížděli časy rychlejší o cca 1,2s na kolo.

Na jaké závody jste se vypravili a jak se vám dařilo?

Jak už jsem naznačil, i letos jsme se vypravili na celkem 4 závody a já měl tu úžasnou možnost se všech zúčastnit a zažít si, jaké to je strávit téměř celé léto na prestižních závodních okruzích Evropy a v atmosféře motorsportu.

Náš první závod letošní sezóny se konal v Nizozemském Assenu na závodním okruhu TT CircuitAssen, kde se jezdí i Moto GP. Na okruhu v Assenu se jede vždy vůbec první závod každé sezóny soutěže Formula Student, který prověří celkovou připravenost týmu na závodní sezónu. Nám se i přes brzké datum závodu podařilo dosáhnout výsledků slibujících úspěšnou sezónu. Za zmínku určitě stojí celkové prvenství v rámci disciplíny „Cost and Manufacturing“. Zažili jsme ale také smůlu, když jsme dokončili hlavní závod na celkovém 3. místě, ale kvůli poškození předního křídla jsme byli diskvalifikování. I přesto se nám povedlo přivézt celkově 9. místo z 28 týmů.

Na druhý závod jsme se vypravili do italského Varana na závodní okruh Autodromo di Varano. V téměř všech disciplínách se nám podařilo umístit v TOP10. Na těchto závodech se prokázal potenciál našeho monopostu – dařilo se nám zajíždět časy jenom o 0,03s pomalejší za nejrychlejším autem v hlavním závodě. Díky 2. místu v disciplíně „Design report“ a 3. místu v disciplíně „Autocross“ jsme získali celkově 3. místo ze 43 týmů.

V pořadí 3. závod nás čekal v domácím Mostu, kde jsme měli možnost poměřit síly se všemi českými týmy. Po dvou velmi úspěšných závodech celý tým skrytě pomýšlel na vytoužené prvenství. Dařilo se nám lépe, než jsme vůbec doufali. Po několika pódiových umístěních v rámci průběžných disciplín a nejlepším čase mezi spalovacími formulemi v hlavním závodě Endurance, kde jsme měli o více než 2 vteřiny nejrychlejší kolo, se nám to povedlo. Poprvé v historii týmu v konkurenci 33 týmů jsme tuto soutěž vyhráli.

Takže byla oslava?

Nějaké oslavy proběhli, ale moc nebyl na oslavu úspěchu čas, protože hned následující ráno jsme se museli sbalit a vyrazit na v pořadí 4. a zároveň nejnáročnější závod letošní sezóny. Ten nás čekal na španělském okruhu Circuit de Catalunya, kde se každoročně sejde světová špička soutěže Formule Student a také Formule 1. Zde můžeme opravdu poměřit síly s těmi nejlepšími. V rámci všech disciplín jsme podávali solidní a hlavně vyrovnané výsledky. Za zmínku stojí událost, kdy se nám při posledním testování před dynamickými disciplínami zlomilo přední křídlo, a narušila struktura monopostu. Díky sehranému týmu a neúnavné práci se nám však podařilo vše včas opravit a nakonec jsme vybojovali celkově 6. místo z 28 týmů.

Takže celkem úspěšná sezóna? A jaké máte plány na nadcházející sezónu?

Letos jsme dokázali, že jsme schopni opět konečně měřit síly v konkurenci světové špičky. Byli jsme schopni se dokonce dvakrát umístit na pomyslné bedně. Celý tým je neskutečně nakopnutý a všichni mají chuť pracovat ještě usilovněji a ještě lépe, tak abychom příští rok mohli být ještě lepší. Nikdo z nás se nechce těchto soutěží pouze zúčastňovat – to se sice říká, že je nejdůležitější – my ale chceme hlavně vyhrávat. Již nyní probíhá vývoj nového monopostu na nadcházející sezónu s označením FS.12, na které se již začnou objevovat a zkoušet prvky autonomního řízení. Cílem naší skupiny na ŠKODA AUTO Vysoké škole je se v příští sezóně dostávat pravidelně s naším Business Planem do finals (3 nejlepší prezentace v soutěži).

Je něco, co bys chtěl závěrem říct?

Chtěl bych poděkovat naší ŠKODA AUTO Vysoké škole a všem partnerům za jejich podporu. Bez této podpory bychom nebyli schopni dělat to, co nás baví a zároveň se také učit nové věci. Není to vždy snadné, ale za to všechno, co se díky tomuto projektu naučíme a co si zažijeme, to rozhodně stojí.

Za tým CTUCarTech

Zdeněk Simek