29.10.2025
Zpráva o hodnocení AI a matice AI-TRIX
Projekt BAITHEI, realizovaný v rámci programu Erasmus+, s hrdostí oznamuje zveřejnění dvou klíčových výstupů v rámci pracovního balíčku WP2: Zprávy o hodnocení generativních nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání a matice AI-TRIX, strukturovaného rámce určeného k usnadnění zodpovědného a efektivního využívání umělé inteligence ve výuce a učení.
Zpráva WP2 s názvem Mapování generativních modelů AI pro vysokoškolské vzdělávání: nástroje pro tvorbu obsahu, výuku a hodnocení studentů shrnuje zjištění šesti partnerských institucí. Analyzuje více než 20 předních nástrojů AI, hodnotí jejich funkce, dostupnost a etické aspekty. Zpráva ukazuje, jak může generativní AI zlepšit efektivitu, inkluzi a zapojení studentů ve vysokoškolském vzdělávání, a současně upozorňuje na výzvy, jako jsou ochrana osobních údajů, algoritmická zaujatost a nerovný přístup. Závěrem přináší praktická doporučení pro odpovědné zavádění AI a její integraci do institucionálních rámců řízení.
Na základě těchto poznatků byla vytvořena matice AI-TRIX, praktický a volně přístupný referenční systém, který klasifikuje nástroje AI podle jejich pedagogické funkce, oblasti tvorby obsahu, způsobu výuky a hodnocení studentů. Každý záznam obsahuje přehlednou charakteristiku funkcí nástroje, jeho pedagogické hodnoty, přístupového modelu a etických souvislostí. AI-TRIX pomáhá vyučujícím vybrat vhodný nástroj pro konkrétní úkol, podporuje inovace a zároveň chrání akademickou integritu a inkluzivitu.
Tyto výstupy představují významný milník v poslání projektu BAITHEI – vybavit a posílit akademické pracovníky tak, aby dokázali využívat umělou inteligenci cíleně, odpovědně a smysluplně při tvorbě kurikula, výuce a hodnocení. Oba materiály jsou k dispozici jako otevřené vzdělávací zdroje (Open Educational Resources, OER) a jsou volně dostupné prostřednictvím projektové platformy.
Materiály naleznete na oficiálních webových stránkách projektu: https://www.baithei.eu/