
Příběhy našich studentů a studentek podílejících se na smluvním výzkumu
- Jak se k účasti na projektu vůbec dostat?
- Jakou náplň práce je možné v rámci projektu mít?
- Jaká to byla zkušenost?
Jestli Vás zajímá odpověď na některou z těchto otázek, čtěte dál!
Smluvní výzkum pro Škoda Auto
Garantkou projektu byla Mgr. Eva Švejdarová, MBA, M.A., Ph.D., vedoucí Katedry řízení lidských zdrojů, přičemž na řešení projektu se podílel také Bc. Vojtěch Wágner, student Škoda Auto Vysoké školy.
Na začátek by bylo vhodné výzkum představit – jakých témat se
dotýká, co řeší, pro koho byl řešen?
Vojta: Jednalo se o projekt smluvního výzkumu pro Škoda Auto
a.s., který se zabýval jedním z aktuálních témat, které se nejenom v české společnosti více a více skloňují. Byť se daným tématem ve Škoda
Auto již nějakou dobu strategicky pracuje, naší úlohou bylo toto téma
uchopit z nových perspektiv a vytvořit autentický teoreticko-praktický
rámec využitelný pro další práci ve firmě.
Jaké hlavní přínosy a nové poznání tento výzkum přinesl?
Vojta: Výstupy z projektu jsou
vzhledem k okolnostem důvěrného charakteru, tudíž nemohu být příliš konkrétní. Každopádně, pomohlo rozdělit výchozí témata do
dílčích celků. Na základě toho byl nejen celý výzkumný proces efektivnější i
objektivnější, ale také se tím lépe a přehledněji od zaměstnanců získávala
kvantitativní i kvalitativní data, díky kterým jsme byli schopni získat
autentický vhled do jejich potřeb a dle toho se také činila následná
doporučení využitelná v praxi.

Jaká byla Vaše konkrétní činnost v autorském týmu?
Vojta: Mé úlohy se nejprve orientovaly zejména v hluboké
analýze četně citovaných odborných článků. Na základě tohoto počínání bylo možné si porovnat dosavadní znalosti s objektivní realitou. Následně jsem měl možnost poznatky sumarizovat a svým nadřízeným své myšlenky obohacené o odborné poznání představit. Oceňoval jsem to, jakým způsobem a do jaké míry jsem se mohl jako student zapojit. Závěrem při fázi sběru kvantitativních a kvalitativních dat od zaměstnanců jsem se postaral o přípravu podkladů k finálnímu analytickému vyhodnocení vzešlých informací.
Měli jste nějak rozdělené úlohy? Pokud ano, jak?
Vojta: Ano. Kolegové z řad studentů
vykonávali obdobné úlohy jako já, měli jsme i kvalitní administrativní podporu
a akademici pak celkové vynakládané úsilí usazovali do
akademicko-vědeckého kontextu. Rozdělení úloh tedy považuji za ideální a
vyvážené.
Jaká byla časová náročnost na Vašich úkolech? Dalo se to stihnout se studiem a Vašimi dalšími závazky?
Vojta: I toto bylo v optimu. Vzhledem k tomu, že již mám nějaké vybudované pracovní návyky a zkušenosti, tak jsem si dokázal vše co se projektu smluvního výzkumu týče poskládat tak, aby se nic nepřekrývalo
a tedy bylo v symbióze a harmonii.

Jak jste se k řešení tohoto projektu dostal?
Vojta: Nejprve jsem se ucházel o
praktikantskou pozici na Katedře řízení lidských zdrojů, kde jsem se dostal
mezi užší výběr uchazečů. Během výběrového řízení však mimo to vyvstala možnost
účastnit se na projektu smluvního výzkumu, který tematicky korespondoval
s mou specializací. Po zralé úvaze
a rozumné debatě mezi mnou a vedoucí
Katedry řízení lidských zdrojů se dospělo k závěru, že v daný moment
bude pro mě projekt smluvního výzkumu optimální možností a cestou.
Byla to Vaše první zkušenost s vědeckou aktivitou?
Vojta: Ano, nepočítaje jinou realizaci s vědeckým přesahem jako byla třeba bakalářská práce či jiné podobné aktivity, tak toto byla vskutku jinak má první oficiální zkušenost s vědeckými aktivitami. Věřím, že ne poslední.
Překvapilo Vás v průběhu řešení projektu něco?
Vojta: Překvapila mě určitá dynamika akademicko-vědecké práce. Dříve jsem měl tendenci nahlížet na tyto činnosti zkresleně. Nevěděl jsem, co vše to obnáší. Po těchto zkušenostech mám do toho všeho mnohem lepší vhled. S dynamikou akademického prostředí souzním a vycházím z toho, že když se utvoří tým, kde všichni táhnou za jeden provaz a zaujímají podobné perspektivy, může se dospět k velmi kvalitním výstupům s přidanou hodnotou.
Obohatila Vás tato zkušenost, přinesla Vám něco (krom efektního
bodu v CV)?
Vojta: Nová položka v CV je určitě fajn, ale to vnímám
až jako to druhotné. V mém pojetí v rámci projektu bylo to, aby naše
práce dávala smysl a aby byly naše poznatky následně využitelné v praxi.
Dovolím si tvrdit, že se to tak podařilo a to je na tom to nejcennější.
Doporučil byste tuto zkušenost i dalším studujícím?
Vojta: Zcela jednoznačně ano. Doporučil
bych studentům několik cest, pokud mají o vědecké aktivity zájem. Nebojte se o
tom otevřeně komunikovat s vedoucími kateder, ptejte se na chystané
projekty a další plánované vědecké aktivity. Dále se vyplatí sledovat webové
stránky ŠAVŠ, kde je i speciální sekce ohledně těchto příležitostí pro
studenty. V neposlední řadě je možné se obracet na tým Výzkumné a tvůrčí
činnosti, kde jsou kolegové a kolegyně rovněž připraveni poradit v rámci
těchto možností.
A přemýšlíte do budoucna o další účasti na vědecko-výzkumných
aktivitách?
(Zaujala Vás možná vědecká kariéra?)
Vojta: Ano, pro lidi, kteří mě znají, nebude překvapením, když zde uvedu, že mám nějaké své akademické či
akademicko-vědecké ambice. Uvidíme, do jaké míry se je podaří naplnit, takže to
vnímám v současnosti takovým otevřeným způsobem. Nyní to hodně záleží na
mně. V první řadě je nutné dokončit magisterské studium a pak se případně
může plánovat, co a jak bude dále.
(Rozhovor vedla Kristýna Heršálková; odd. pro výzkumnou a tvůrčí činnost ŠAVŠ; červen 2025; Mladá Boleslav.)
- Děkujeme Vojtovi za poskytnutí rozhovoru.
- Pokud byste měli jakýkoliv dotaz na vědu na ŠAVŠ, kontaktujte nás na e-mailu research@savs.cz.
- Případně prozkoumejte část webu věnovanou pouze vědě, v sekci „Věda a výzkum“ nebo v sekci „Zajímám se o vědu“ určenou studentům.