20.08.2025
Mladá Boleslav, srpen 2025 – Škoda Auto Vysoká škola (ŠAVŠ) podporuje mezinárodní spolupráci a přímé poznávání klíčových trhů. Nedávná pracovní cesta do Číny, kterou absolvoval člen výzkumného centra ŠAVŠ, Michal Hrubý, přinesla cenné poznatky o současných trendech v tamním automobilovém průmyslu a byla završena účastí na prestižní konferenci GERPISA – Le Réseau International de L'Automobile v Šanghaji. l
Eektromobilita, inovace a cenové války!
Elektromobilita v každodenním životě
Šanghaj dnes patří k městům s mimořádně vysokým podílem tzv. „New Energy Vehicles“ (NEV) – od elektrických skútrů po osobní vozy s elektrickým pohonem, které lze snadno rozpoznat podle zelených registračních značek. V ulicích tvoří významnou část provozu, přičemž místní taxislužby a městská doprava jsou téměř plně elektrifikované. Zvláštním fenoménem jsou bateriové swapovací stanice společnosti NIO, které umožňují rychlou výměnu baterií, okamžitou diagnostiku a možnost volby kapacity podle účelu jízdy. Tento model, podporovaný spoluprací s velkými průmyslovými hráči, nabízí i obchodní příležitosti – od vyrovnávání zatížení energetických sítí po využití cenové diferenciace mezi denní a noční elektřinou.
Výroba, design a tempo inovací
Podle poznatků Michala Hrubého místní výrobci využívají pokročilé technologie, například megacasting, který je elegantnější s mnohem menším počtem součástek. Design vozů často vychází z evropských a amerických předloh, avšak s vlastními inovativními prvky. Automobily se stávají i centry zábavy – s integrací chytrých telefonů, karaoke, projekcí filmů nebo VR headsetů. Tempo inovací je v Číně výrazně rychlejší než v Evropě. Nové modely a jejich faceliftované verze přicházejí na trh v krátkých cyklech, což zkracuje životní cyklus produktu a zrychluje tok materiálů.
Cenové války a strukturální změny
Čínský automobilový trh zažívá intenzivní cenovou konkurenci mezi desítkami značek, do níž se zapojuje i stát. Zákazníci z ní mohou profitovat díky nižším cenám vozů, a to i přes postupné omezování veřejných pobídek na nákup NEV. Významnou událostí bylo zaznamenání zásadní změny v jednom z výrobních závodů v Šanghaji – po pěti letech výroby vozidel na platformě MEB byla demontována veškerá technologie a zařízení, což naznačuje příchod nové strategie, technologie či investora. To souvisí s tržním tlakem a není obvyklé, aby už po pěti letech provozu toto nastalo.
Konference GERPISA a akademická spolupráce
Na konferenci GERPISA – Le Réseau International de L'Automobile zazněly názory místních i zahraničních odborníků na budoucí směřování čínského automobilového sektoru. Diskutovala se potřeba konsolidace trhu, zpomalení exportního růstu a posílení domácí poptávky. Michal Hrubý zde prezentoval výzkumnou práci, vzniklou ve spolupráci se Stanislavem Šarochem, zaměřenou na automobilové hodnotové řetězce a dopady regulatorních šoků. Konference byla zároveň příležitostí k navázání nových odborných kontaktů a k diskusi o možnosti uspořádat jeden z budoucích ročníků v České republice.